ГРОМАДСЬКІ СЛУХАННЯ.



НОВА ШКОЛА-НОВИЙ УЧИТЕЛЬ.


Учень за роки навчання проходе ту дорогу, на яку людство затратило тисячоліття.
А. Дістервег
За багатовікову історію професію вчителя називають вічною. З моменту свого існування людина завжди відчувала потребу вчити – передавати досвід молодшому поколінню, і вчитися – оволодівати свідомо, цілеспрямовано досвідом життя.
Тисячі професій народжуються і вмирають. Але живуть і до цього часу найдавніші з них – хлібороба, будівельника, лікаря, вчителя. Та й серед цих вічних професій вчительська посідає особливе місце: ВОНА ПОЧАТОК УСІХ ПРОФЕСІЙ. Змінюються умови й засоби виховання, та незмінним залишається головне призначення вчителя – навчити людину бути Людиною.
В умовах становлення української державності, відродження національної духовності, формування національної гідності громадян роль учителя у суспільстві зростає. Учитель як уповноважений суспільства нарівні з батьками несе відповідальність за соціальну зрілість кожного вихованця. Від учителя у суспільстві залежить розв'язання ще одного важливого завдання: забезпечення сприятливих умов для створення найбільшого багатства суспільства — інтелектуальних цінностей кожної людини зокрема і людської спільноти взагалі.
Одним із таких завдань сьогодні ставить перед учителем новий проект закону «Про освіту» за який в першому читанні Верховної Ради України 6 жовтня 2016 року, проголосували 277 народних депутатів, а обговорення в колі громадськості, учнів, батьків, учителів триває й досі.
Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич зазначила: “До цього дня ми йшли впродовж трьох років. Цей проект Закону - напрацювання великої кількості і експертів, і громадськості, яка цей проект обговорювала. Тобто це документ, який справді дуже довго визрівав. Якщо ми не приймемо цей закон і не виділимо під нього достатнього фінансування - ми законсервуємо існуючу систему освіти, що вже не відповідає вимогам ХХІ століття і потребам наших дітей”.
Відповідно до сучасних тенденцій у Європі та світі законопроект передбачає три форми здобуття освіти: формальну (офіційне підвищення рівня освіти), неформальну (підвищення рівня поза офіційною системою підвищення кваліфікації – тренінги, гуртки, курси) та інформальну (самоосвіта).
Важливо, що передбачені законопроектом реформи, мають також поліпшити умови праці вчителя за рахунок зменшення бюрократичного контролю, розширення академічних свобод і формування простору для творчої праці. Буде обмежено втручання в освітній процес державних органів і органів місцевого самоврядування – стандарти освіти будуть виписані в очікуваних результатах навчання, а в якій спосіб їх буде досягнуто – то вже справа вчителя.
Цитуючи вислів німецького педагога 19 століття Дістервега: “Усюди цінність школи дорівнює цінності її вчителя” У своєму виступі я хочу зупинитися на місії сучасного вчителя та його ролі у реформуванні середньої освіти «Нова українська школа».
У проекті для обговорення «Нова школа» Простір освітніх можливостей у розділі «Формула нової школи», яка складається з 8 ключових компонентів. Однією із головних складових є: Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно. Що це означає?

За візією нова школа потребує нового вчителя, який може стати агентом змін. Реформа передбачає низку стимулів для особистого і професійного зростання, щоб залучити до професії найкращих.

«Школа українська буде успішна, якщо в неї прийде успішний учитель. Він – успішний вчитель та фахівець – вирішить дуже багато питань щодо якості викладання, обсягу домашніх завдань, комунікації з дітьми та адміністрацією школи. До дітей має прийти людина-лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет, яка його фахово викладає».
Насамперед учителю буде надано академічну свободу. Учитель зможе готувати власні авторські навчальні програми, власноруч обирати підручники, методи, стратегії, способи і засоби навчання; активно виражати власну фахову думку. Держава гарантуватиме йому свободу від втручання у професійну діяльність. Щоправда, в Міносвіти попереджають: зміни в середній та старшій школі вводитимуть поступово. На їхнє втілення у життя знадобиться щонайменше десять років.
Цитата. Суспільство змінюється, а ми зі своїми сталими програмами і стандартами, на жаль, дуже часто не встигаємо за життям, – зазначила директор департаменту освіти і науки, молоді та спорту КМДА Олена Фіданян. – Не кажу про кардинальні зміни, але оновлення має відбуватися своєчасно. Бо якщо з цим запізнюватися, то вже ми, дорослі, починаємо відставати від дітей. А це неприпустимо.
Велика увага планується приділятися матеріальному стимулюванню. У проекті Закону «Про освіту» закладається норма про підвищення місця вчителя у єдиній тарифній сітці. Учителі, які пройдуть добровільну незалежну сертифікацію, будуть отримувати надбавку.
Цитата. Питання реформи системи оплати праці вчителів стоїть дуже гостро. За нинішніх цін молодий вчитель, отримуючи на руки 2 тисячі гривень платні, а то і менше, фізично не може прожити на 66 гривень у день. І це головна причина кадрового дефіциту у школах. Якщо не збільшити вчительський посадовий оклад – що б ми не робили, кого б не звинувачували, а проблему не зрушимо з місця. Цього року вперше в Україні – найменший набір на спеціальності дошкільна і початкова освіти, які на сьогодні є гостродифіцитними в навчальних закладах нашого району.

Суттєвих змін зазнає процес і зміст підготовки вчителя. Учителі вивчатимуть особистісно орієнтований та компетентнісний підхід, (17.11. Формування життєвих компетенцій як соціалізуючий фактор розвитку особистості) управління освітнім процесом, психологію групової динаміки тощо. У зв’язку з цим варто говорити про нову роль учителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини. Збільшиться кількість моделей підготовки вчителя. Форми підвищення кваліфікації буде диверсифіковано: курси при ІППО, семінари, вебінари, он-лайн-курси, конференції, самоосвіта (визнання сертифікатів).
Учитель отримає право вибору місця і способу підвищення кваліфікації, як передбачено проектом Закону «Про освіту».

Держава буде підтримувати вчительські професійні спільноти. На допомогу вчителеві буде створено освітній портал з методичними та дидактичними матеріалами, українськими е-енциклопедіями, мультимедійними підручниками та інтерактивними он-лайн- ресурсами.

Буде кардинально скорочено бюрократичне навантаження, у тому числі завдяки переходу на систему освітнього електронного документообігу (замість, а не в доповнення до існуючої документації).

Великою мірою від вчителя залежиттиме і її компетентність. Вже сьогодні вищих щаблях управління цьому питанню приділяється значна увага.
Компетентність – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність.
Головний акцент нової школи – на практичності отримуваних знань, вміння аналізувати й застосовувати теорію на практиці. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння:
  • уміння читати і розуміти прочитане;
  • уміння висловлювати думку усно і письмово;
  • критичне мислення;
  • здатність логічно обґрунтовувати позицію;
  • ініціативність;
  • творчість;
  • уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення;
  • уміння конструктивно керувати емоціями, застосовувати емоційний інтелект;
  • здатність до співпраці в команді.
Ці вміння створюють «канву», яка є основою для успішної самореалізації учня. Відповідно школяр послідовно, під час вивчення різних предметів, на різних етапах шкільного навчання здобуватиме 10 ключових компетентностей:

1.–Спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами. Вміння усно й письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди, реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ, усвідомлення ролі ефективного спілкування.
2.    Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди в широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.
3.    Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності, здатність до розуміння і використання простих математичних моделей, уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.
4.          Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, здатність застосовувати його в практичній діяльності, уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
5.          Інформаційно-цифрова компетентність. Впевнене і водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіаграмотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
6.          Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.
7.          Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
8.      Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.
9.          Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
10.     Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
Виходячи з концептуальної дефеніції Умотивований учитель визначаються і функції вчителя, які тісно взаємопов’язані між собою і взаємообумовлені:
1. Навчальна: виявляється в організації учнів з метою оволодіння знаннями, вміннями і навичками з основ наук, забезпеченні умов для інтелектуального розвитку учнів, озброєння їх методами самостійної пізнавальної діяльності. Учитель має виступати не інформатором, а організатором навчально-виховного процесу
2. Виховна функція: передбачає необхідність здійснювати цілеспрямований вплив на особистість з метою створення оптимальних умов для її всебічного гармонійного розвитку; акумулювання в особі учителя загальнолюдських і національних морально-духовних цінностей і передавання їм нащадкам. Ця функція пов’язана з вихованням людини в широкому значенні. Вона займає провідне місце в складному процесі формування особистості.
3. Організаторська: полягає в необхідності організації дитячих колективів, цілеспрямованого керівництва різними видами дитячої діяльності безпосередньо в навчально-виховних закладах і поза їх межами.
4. Оберігаюча: учитель має бути хранителем загальнолюдських і національних морально-духовних цінностей, оберігати їх від руйнівних впливів деструктивних сил, розумно будувати гуманістичну систему виховання.
5. Інформуюча: передбачає поширення педагогічних знань серед батьків, працівників соціальної і виробничої сфер. Питаннями виховання мають займатися по суті усі дорослі громадяни. Та всі вони відчувають певні труднощі у такій неспецифічній для них діяльності через брак спеціальних знань з психології та педагогіки. Тому вчителі, маючи професійну підготовку з педагогіки та психології, і повинні займатися педагогізацією непрофесійних вихователів.
Відповідно до візії «Нова школа» перед методичною службою району стоять завдання
1.Допомога вчителям аналізувати рівень навчальних досягнень учнів, рівень їх розвитку, самореалізації.
2.Сприяння виробленню в учителів умінь і навичок самостійної роботи з метою неперервного підвищення своєї кваліфікації та вдосконалення педагогічної майстерності.
3.Інформаційне забезпечення педагогічних працівників з питань педагогіки, психології, природничо-математичних дисциплін.
4.Всебічний розвиток творчих здібностей педагогів, формування в них навичок науково-дослідницької роботи, зацікавленості педагогічними технологіями.
5.Підвищення рівня методологічної підготовки вчителів.
6.Апробація нових освітніх технологій та систем.
Осторонь від реформування освіти не стоїть і Великолепетиська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1, яка на сьогодні є опорною школою в районі і це не даремно.
 У стінах цієї школи навчально-виховний процес здійснює  49 кваліфікованих працівників. З них 48 (98%) мають вишу освіту, 1 базову вищу освіту (2%), навчаються заочно 1 (2%) вчитель. Щороку покращується якісний склад учителів. За результатами удосконалення професійної компетентності 16 (33,3%) учителів проти 48 по району мають вищу кваліфікаційну категорію, 7(41,2%) старших учителів проти 17 педагогів, 4 (23,5%) мають педагогічне звання «вчитель-методист».
Уже на сьогодні є результативною робота з обдарованими учнями, поротягом останніх років 7 учнів посіли призові місця у ІІІ етапі Всеукраїнських олімпіад з біології (ІІ м.), хімії (ІІІ м.), української мови (3-ІІ м), фізики(1-ІІІ, 1-І місце), 2 учня посіли призові місця у ІІ етапі конкурсі-захисті науково-дослідних робіт малої академії наук.
Авторські програми факультативних курсів з української мови (Вольська Т. В.), фізики (Тичківська Т. М.),  креслення (Артюх М. І.), рецензовано і затверджено при комунальному вищому навчальному закладі «Херсонська академія неперервної освіти» та використовується у роботі вчителями області, програма національно-патріотичного виховання «Ми українці»                                  (Тичківська Т. М.)
Досвід роботи 7 учителів навчального закладу вивчено і узагальнено на рівні КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти».
3 вчителя взяли участь в українсько-польському проекті  «Уроки з підприємницьким тлом», методичні доробки визнанні кращими і увійшли у збірку«Інтерактивні методи навчання як засіб формування підприємливості»  
Учителі школи постійно беруть участь у фаховому Всеукраїнському конкурсі «Учитель року», 6 стали призерами у районному, 2 лауреатами на рівні області.
Таких досягнень педагогів школи можна перераховувати вдосталь.
Тому з впевненістю можу сказати, що дякуючи високій управлінській компетентності адміністрації школи, професіоналізму педагогічної когорти, тісній співпраці батьків, громадськості, меценатів, які не стоять осторонь освітянських проблем, навчання в школі  сприяє повноцінному розкриттю потенціалу кожної дитини, вчить застосовуванню набутих знань  упродовж всього життя, створенню суспільства свідомих особистостей та є фундаментом для реформування нової української школи.





Комментариев нет:

Отправить комментарий