Науково-практичний семінар вчителів
інформатики і початкових класів
08 грудня 2016 року на базі Рубанівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 відбувся районний семінар-практикум для вчителів початкових класів і інформатики на тему: «Формування ІКТ-компетентності в процесі реалізації нової навчальної програми «Інформатика» в початкових класах та основній школі». Метою якого було активізувати творчий потенціал кожного вчителя; надати допомогу вчителям у розвитку та підвищенні професійної майстерності в ІКТ- компетентності. Участь у семінарі взяли 19 педагогічних працівників.
У рамках семінару
вчителі мали змогу прослідкувати наступність у вивченні інформатики початкова -
середня - старша школа.
Під час роботи семінару вчителі мали змогу попрацювати психологом школи
Швецовою Т. О., переглянули 3 відкритих уроки з інформатики з елементами використання різних форм і
методів, що сприяють формуванню ІКТ – компетентностей в учнів:
Ворона Н. О., учитель інформатики, математики, яка продемонструвала
роботу з учнями з активізації пізнавальної діяльності при вивченні теми «Робота
в середовищі графічного редактора», 4 клас;
Гаврильченко Л. О., учитель математики,інформатики, у роботі з учнями
показала розвиток інформаційних
компетентностей при створені новорічних листівок у 5 класі;
Химняк Т. П.,учитель інформатики, фізики зосередила увагу вчителів на
питанні формування підприємницької компетентності та систему роботи в створенні
інформаційних творчих проектів у 10 класі.
Далі на вчителів чекав інформаційно-методичний екскурс під керівництвом
методиста районного методичного кабінету комунальної установи «Великолепетиський
районний центр по обслуговуванню закладів освіти» Городничої Л. О. з питання нормативно-правового
забезпечення викладання курсу «Інформатика» в початковій ланці та особливості
викладання у відповідності до Державного стандарту початкової загальної освіти.
У практичній частині з учителями працювала методист районного
методичного кабінету комунальної установи «Великолепетиський районний центр по
обслуговуванню закладів освіти» Зелінка Л. М. Особливу увагу методист приділила
складовим та шляхам створення інформаційних проектів. Використовуючи
інформаційні технології, учасники семінару взяли участь у створені й захисті
міні-проектів «ІКТ-Компетентність – вимоги часу», де показали свої вміння
формування інформативної, комунікативної компетенцій. Результатом роботи
семінару стали методичні рекомендації для вчителів інформатики.
Учасники семінару щиро подякували районному методичному кабінету,
директору школи Стасенко В. І., заступнику директора з навчально-виховних
дисциплін Каменєвій О. Ю., учителям інформатики Химняк Т. П., Гаврильченко Л. О., Вороні Н. О., психологу
Швецовій Т. О. за підготовку та проведення семінару, відмітили належний
організаційний та науково-методичний рівень підготовки всіх запропонованих
заходів.
Матеріали семінару
ПЛАН
проведення
районного науково-практичного семінару вчителів інформатики і початкових класів
Тема: «Формування
ІКТ-компетентності в процесі реалізації
нової навчальної програми «Інформатика» в початкових класах та основній школі»
Мета:
активізувати
творчий потенціал кожного вчителя; надати допомогу вчителям у розвитку та
підвищенні професійної майстерності в ІКТ- компетентності; ознайомити вчителів
інформатики з найдієвішими прийомами та
методами навчально-виховної
роботи у початковій та основній школі
щодо формування компетентностей; вивчати і впроваджувати в практику сучасні
технології, форми і методи роботи на уроці
та в позаурочний час; підтримати
творчу активність вчителів інформатики; показати дієвість
наступності у викладанні інформатики : початкова - середня - старша школа.
Дата проведення: 08 грудня 2016 року
Місце проведення: Рубанівська ЗОШ І - III ступенів № 1.
I. Організаційний блок.
0900 – 0920
Привітання учасників семінару. Презентація
діяльності навчального закладу.
Адміністрація школи
|
0920 – 0925
Рефлексія «Я вірю», психологічне налаштування.
Швецова Т. О., практичний психолог Рубанівської ЗОШ
І-ІІІ ступенів № 1
|
Інформаційний кейс: «Алгоритм роботи вчителя
на уроці».
Зелінка Л. М., методист районного методичного
кабінету «Великолепетиський центр по обслуговуванню закладів освіти»
|
II. Практичний блок.
0925-1010
Урок з інформатики
на тему: «Робота в середовищі графічного редактора , змінювання зображення з
використанням функцій обертання, зміна кольору фігур та кольору фону» - 4 клас
учитель інформатики Рубанівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1
|
1015-1040
Фрагмент уроку з інформатики на тему «Інструменти
для створення графічних об’єктів. Палітра кольорів» - 5 клас.
Рубанівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1
|
1045-1110
Фрагмент уроку з інформатики на тему «Графічні
зображення в текстових документах» -10 клас.
учитель інформатики,
спеціаліст вищої категорії Рубанівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1
|
III. Теоретичний блок.
1115 – 1235
Інформаційно-методичний екскурс: «Нові програми -
нові вимоги до вчителя» .
Городнича Л. О., методист районного методичного
кабінету КУ «Великолепетиський центр по обслуговуванню закладів освіти»,
|
1115 – 1150
Практична робота. Створення міні-проекту захист
презентації: «ІКТ- компетентність -
вимога часу».
Зелінка Л. М., методист районного методичного
кабінету КУ «Великолепетиський центр
по обслуговуванню закладів освіти»,
Городнича Л.
О., методист районного методичного кабінету КУ «Великолепетиський центр по
обслуговуванню закладів освіти»,
|
1150 – 1200
Анкета «Зворотний зв'язок».
Зелінка Л. М., методист районного методичного
кабінету КУ «Великолепетиський центр по обслуговуванню закладів освіти»,
Городника Л. О., методист районного методичного
кабінету КУ «Великолепетиський центр по обслуговуванню закладів освіти»,
|
1200 – 1220
Підсумок семінару. Вироблення методичних рекомендацій.
Освітній міні-проект:
«ІКТ- КОМПЕТЕНТНІСТЬ-ВИМОГИ СЬОГОДЕННЯ»
|
Мета: активізувати творчий потенціал кожного вчителя; надати допомогу вчителям
у розвитку та підвищенні професійної майстерності; ознайомити вчителів
інформатики з найдієвішими прийомами та методами навчально-виховної роботи у
початковій, середній, старшій школі з інформатики; підтримати
творчу активність вчителів інформатики.
Задачі:
допомогти вчителям початкових класів, інформатики у вдосконалені фахових
ІКТ-компетентностей, формування ключових компетентностей щодо формування
інформаційних знань по наступності викладання інформатики; розвивати вміння
аналізувати, порівнювати, застосовувати власні педагогічні знання, вміння,
напрацювання з методики викладання предмету, поширення власного педагогічного
досвіду у створенні мультимедійних презентацій.
Форма
проведення: робота в фокус-групах.
Методичні рекомендації
послідовності створення презентації .
1.
Назва вашого власного міні-проекту
(тема, мета) .
2.
Теоретична фундаментальність відвіданого
уроку.
3.
Практичне використання вчителем
методичних аспектів навчання.
4.
Когнітивний, психологічний,
аксіологічний підхід до викладання
інформатики.
5.
Принципи діяльності вчителя на уроці (науковість, зв'язок з життям, системність).
6.
Використання методичних підходів до
формування в учнів ІКТ – технологій.
7.
Результат роботи вчителя на уроці.
клас____________
вчитель__________________ П. І. П.
___________________
Алгоритм роботи вчителя на уроці:
Завдання
|
Виконання завдань
вчителем на уроці
|
|
1
|
Визначення
переліку компетенцій, необхідних дія опанування дисциплін, що за змістом
пов'язані з інформаційними комунікаційними технологіями.
|
|
2
|
Визначення
мети і завдань навчання (оперативні і навчальні цілі конкретних видів занять;
загально педагогічні цілі навчання).
|
|
3
|
Визначення
переліку навчальних дій для формування ІКТ-компетентності.
|
|
4
|
Визначення
методик і технологій для формування компетенцій — складових
ІКТ-компетентності
|
|
5
|
Упровадження
навчальних технологій у практику підготовки вчителів.
|
|
6
|
Аналіз
навчального процесу і рівнів сформованості компетенцій.
|
|
7
|
Передумови успішного
формування базової ІКТ-компетентності:
|
|
8
|
Сформованість
достатнього рівня мотивації до інноваційної діяльності, пов'язаної із
використанням ІКТ;
|
|
9
|
Наявність
знань і світоглядних уявлень про функціонування ПК і дидактичні можливості
ІКТ;
|
|
10
|
Використання
Інтернету і цифрових освітніх ресурсів у педагогічній діяльності;
|
Анкета
зворотнього зв'язку
1. Я відчуваю, що розумію теоретичні концепції і зміст
практичних навичок, які були представлені на семінарі:
1r ‑ з усіх тем; 2r ‑
з більшості тем; 3r ‑ тільки деяких
2. Я відчуваю, що набув(ла) нові або поглибив(ла) існуючі
знання і практичні навички:
1r ‑ з усіх тем; 2r ‑
з більшості тем; 3r ‑ тільки деяких
Якщо бажаєте, вкажіть найважливіші _______________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
3. Отримані на семінарі знання і навички будуть корисні у
моїй професійній діяльності:
1r ‑ з усіх тем; 2r ‑
з більшості тем; 3r ‑ тільки деяких
Як саме, на вашу думку, ви використовуватимете набуті
знання і навички, повернувшись до своєї роботи ______________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
4.
Яка частина семінару була для Вас найкориснішою?
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
5.
Яка частина семінару була для Вас найменшкорисною?
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
6.
Ваші зауваження, побажання, коментарі
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Ваше ім’я (за бажанням): _____________________________________________________
Ваша школа (за бажанням): ___________________________________________________
Дякуємо Вам!
На допомогу вчителю
Методичний словничок
Компетентність (лат. сompetens — відповідність, здатність) —
психолого-соціальна якість, котра означає силу й упевненість, джерелом яких є
відчуття власної успішності та корисності. Компетентність сприяє усвідомленню
особистісної здатності ефективно взаємодіяти з оточенням. У інших джерелах
компетентність розглядається як здатність особистості кваліфіковано виконувати
діяльність чи розв’язувати завдання в різних сферах життя — професійній,
соціальній, побутовій тощо.
Види компетентності:
- життєві (ключові, надпредметні), що визначаються як здатність людини виконувати складні й полі функціональні види діяльності, ефективно розв’язуючи проблеми;
- загально навчальні – учень набуває їх упродовж опанування змісту тієї чи іншої галузі;
- предметні – учень набуває їх у процесі вивчення того чи іншого предмета.
Життєва компетентність - це готовність особистості до успішного розв'язання життєвих завдань і здійснення життя як індивідуального проекту.
Інформаційна компетентність – це добра обізнаність у світі інформації.
Інформаційна культура – це сукупність духовних цінностей у сфері інформаційних відносин, створених людством упродовж його історії.
Компетентність щодо інформаційних і
комунікаційних технологій (уміння використовувати джерела інформації, зокрема ІКТ, для
власного розвитку,технічна компетентність, уміння раціонально використовувати
комп’ютер для
пошуку, опрацювання й систематизації, зберігання й передавання інформації,
оперувати технологіями та знаннями, що задовольнять потреби інформаційного
суспільства);
Компетентний - обізнаний, авторитарний
у будь-якій області, що володіє компетенцією, будь-якими правами,
повноваженнями, бути компетентним значить уміти мобілізувати в даній ситуації придбані знання та досвід.
Структура ІКТ-компетентності:
Ціннісно-мотиваційний
компонент включає мотиви, мету, потреби в професійному навчанні,
вдосконаленні, самовихованні, саморозвитку, ціннісні установки актуалізації в
професійній діяльності, стимулює творчий прояв особи в професійній діяльності.
Він припускає наявність інтересу до професійної діяльності, який характеризує
потребу людини в знаннях, в оволодінні ефективними способами організації
професійної діяльності. Також ціннісно-мотиваційний компонент включає мотиви
здійснення педагогічної діяльності, спрямованість на передачу суми знань і
розвиток особистості учнів.
Когнітивний компонент
повинний забезпечити вільне володіння вчителем навичками опрацювання інформації
та роботи з інформаційними об’єктами, які відповідно впливають на навички
вдосконалення професійних знань і умінь, знання міжпредметних зв'язків і т.д.
Рівень розвитку когнітивного компоненту визначається повнотою, глибиною,
системністю знань вчителя в його предметній області.
Діяльністний компонент –
це активне застосування інформаційних технологій і комп'ютера в професійній
діяльності як засобів пізнання і розвитку ІКТ-компетентності, самовдосконалення
і творчості, а також виховання подібних якостей у своїх учнів. Комунікативна
складова цього компоненту виявляється в умінні встановлювати міжособистісні
зв'язки, вибирати оптимальний стиль спілкування в різних ситуаціях, опановувати
засобами вербального і невербального спілкування.
У діяльністному компоненті
ІКТ-компетентності педагога, можна виділити два рівні: базовий і
предметно-орієнтований. Під базовим рівнем розуміється інваріант знань, умінь і
досвіду, необхідний вчителеві для вирішення освітніх завдань, перш за все,
засобами комп’ютерних технологій загального призначення. На цьому рівні
ІКТ-компетентність включає використання інформаційних технологій сучасного суспільства
(комп'ютерних, мультимедійних Інтернет, електронних засобів масової інформації,
мобільних телефонів і т.п.) для пошуку, доступу, зберігання, вироблення,
уявлення і обміну інформацією, а також комунікацію між людьми і роботу в
Інтернеті.
Предметно-орієнтований рівень
припускає освоєння і формування готовності до впровадження в освітню діяльність
спеціалізованих технологій і ресурсів, розроблених відповідно до вимог змісту
того або іншого навчального предмету. Зміст предметно-професійної ІКТ-компетенції
вчителя безпосередньо залежать від потреб його предметної галузі. Вивчення тих
чи інших комп’ютерних технологій та засобів повинне бути зумовлено потребами
вчителя в його професійній діяльності. Тому загального змісту даного компоненту
ІКТ-компетентності навести неможливо – він повинний складатися відповідно до
потреб кожної навчальної групи.
Рефлексивний компонент ІКТ-компетентності вчителя визначається
відношенням вчителя до себе і до світу, до своєї практичної діяльності та її
здійснення. Вона включає самосвідомість, самоконтроль, самооцінку, розуміння
власної значущості в колективі і розуміння результатів своєї діяльності,
відповідальності за результати своєї діяльності, пізнання себе і самореалізації
в професійній діяльності через засоби ІКТ. Розвиток кожного компоненту
ІКТ-компетентності пов'язаний з формуванням його характеристик і властивостей
як частини цілісної системи.
Державні стандарти України — стандарти, розроблені відповідно до чинного законодавства України, що встановлюють для загального і багаторазового застосування правила, загальні принципи або характеристики, які стосуються діяльності чи її результатів, з метою досягнення оптимального ступеня впорядкованості, розроблені на основі консенсусу та затверджені уповноваженим органом.
Державні стандарти України містять обов'язкові та рекомендовані вимоги.
До обов'язкових належать:
· вимоги, що
забезпечують безпеку продукції для життя, здоров'я, її
сумісність і взаємозамінність, охорону навколишнього природного середовища, і
вимоги до методів випробувань цих показників;
· вимоги
техніки безпеки і гігієни праці з посиланням на відповідні санітарні норми і
правила;
· метрологічні
норми, правила, вимоги та положення, що забезпечують достовірність і єдність
вимірювань;
· положення,
що забезпечують технічну єдність під час розроблення, виготовлення,
експлуатації (застосування) продукції;
· поняття і
терміни, що використовуються у сфері поводження з відходами, вимоги до
класифікації відходів та їх паспортизації,
· способи
визначення складу відходів та їх небезпечності, методи контролю за станом
об'єктів поводження з відходами, вимоги щодо безпечного для довкілля та здоров'я
людини поводження з відходами, а також вимоги щодо відходів як
вторинної сировини.
Обов'язкові вимоги державних стандартів
підлягають безумовному виконанню органами державної виконавчої влади, всіма
підприємствами, їх об'єднаннями, установами, організаціями та
громадянами — суб'єктами підприємницької діяльності, на діяльність яких
поширюється дія стандартів. Рекомендовані вимоги державних стандартів України
підлягають безумовному виконанню, якщо:
· це
передбачено чинними актами законодавства;
· ці вимоги
включено до договорів на розроблення, виготовлення та поставку продукції;
· виготівником
(постачальником) продукції зроблено заяву про відповідність продукції цим
стандартам.
Метод проектів - технологія формування компетентностей школярів.
Метод
фокус-груп — невимушене спілкування із 6—10-ма особами, які мають подібні
характеристики (освіта, вік, сімейний стан, фах), з метою визначення їхніх
поглядів, ставлення до певної маркетингової проблеми та до способів її
розв’язання. Метод фокус - груп відноситься до якісних методів збору інформації
і базується на використанні ефекту групової динаміки. Застосування даного
методу припускає групову дискусію під керівництвом фахівця (модератора).
Основним достоїнством даного методу є можливість оперативного одержання так
називаної глибинної інформації в невеликій групі респондентів.
ПРОЕКТИ ВЧИТЕЛІВ ПРЕЗЕНТАЦІЯ ГРУП
Комментариев нет:
Отправить комментарий